فعالیت مطبوعاتی دکتر یاشیل احدی مقدم

نوشته ها و یادداشت های دکتر یاشیل احدی مقدم

مراقبتهای پس از جراحی دندان

مراقبتهای بعد از جراحی دنداندکتر یاشیل احدی مقدم جراح، دندانپزشکپرسش و پاسخ ها را اینجا ببینیدشاید یک مثال قدیمی را شنیده باشید که درخت، به همان اندازه که روی زمین دارد، زیر زمین هم ریشه گسترده است. دندان نیز توسط ریشه های به نسبت بلند و مقاومی که دارد، موقعیت خود را...

آشنایی با درمانهای دندانپزشکی

آشنایی با درمانهای دندانپزشکیدکتر یاشیل احدی مقدم جراح، دندانپزشکتلاش کرده ام به زبانی ساده نام و معرفی مختصری از درمان های دندانپزشکی را بنویسم. به شکلی که خواننده بتواند با بررسی وضعیت دندانهای خودش، مشکل خود و نام درمان لازم را حدس بزند و دیدی نسبت به درمان داشته...

زنان باردار و دندانپزشکی

زنان باردار و دندانپزشکیدکتر یاشیل احدی مقدم جراح، دندانپزشکیک دندانپزشک به خوبی در مورد برخورد با مادران باردار آموزش دیده است. به طور کلی می توان گفت که به شرطی که دندان پزشک از حاملگی بیمار مطلع باشد، خدمات دندانپزشکی هیچ ضرری برای مادر و برای فرزند ندارد. دردی که...

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دنداندکتر یاشیل احدی مقدم جراح، دندانپزشکپرسش و پاسخ ها را اینجا ببینیدپس از خوردن غذا، یک لایه میکروبی «به نام پلاک» بر روی سطوح دندان ها تشکیل می شود. با گذشت زمان، میکروب های موجود در این لایه، مواد قندی را به اسید تبدیل می کنند. این اسید، مینای دندان...

دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیباییدکتر یاشیل احدی مقدم جراح، دندانپزشکپرسش و پاسخ ها را اینجا ببینیدروابطی میان اجزای صورت و اندازه های هر عنصر و رنگ و شکل آن ها در ترکیب با یک‌دیگر وجود دارد که رعایت تناسب این روابط، چهره را خواستنی و زیبا می کند. در این نوشته به اندازه ها، شکل و...

باور من به زیستن در جهان امروز و ساختن پلی میان خودم و جهان پیرامونم، و فراهم ساختن آوردگاهی که در آن بتوان با زبانی دوستانه و جدا از ساز و کارهای خشک و دست و پاگیر، کوششی در راه یاری و راهنمایی به دوستان دیده و نا دیده نمود، در سال هشتاد و هفت با ساخت «پایگاه اینترنتی دکتر یاشیل احدی مقدم» به بار نشست.

همکاری و مهر دوستان روزنامه نگار و فرهنگی ام در روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی گوناگون، به گونه ای این تلاش را گسترده تر کرد و چاپ نوشته ها و یادداشت هایم در روزنامه های گوناگون از جمله روزنامه اعتماد، روزنامه شرق و روزنامه بهار و در ستون های هفتگی «از دندانپزشک بپرس»، دلگرمی بیشتری برای من بود که نوشته ها و پاسخ هایم را دوستان بیشتری خواهند خواند.

امروز پس از گذشت سال ها، نخست این که بسیار شادمانم که هنوز بر همان باور هستم و این تلاش را رها نکرده ام. و خرسندم که تا جایی که در توان من بوده، گامی در راه گسترده تر کردن و همگانی تر کردن دانش دندانپزشکی برداشته ام.

شاید هنگامی که بر این راه پا نهادم، نمی پنداشتم که این اندازه پرسش در باره دهان و دندان دریافت کنم. هر پرسش و نوشته و نامه ای که رسید، اندکی بیشتر مرا در راهی که در پیش گرفته ام استوار تر کرده است.

امروز با همه کاستی ها و فراز و نشیب ها، و در کنار همه کارها و گرفتاری های کوچک و بزرگی که می دانیم همه داریم و چه بسا توان به انجام رساندن بسیاری آرزوها را از ما گرفته، می بینم که توانسته ام در این سال ها به هزاران پرسش پاسخ دهم و به اندازه توان و دانش خود راهنمایی و کمک هر چند ناچیزی به دوستان دیده یا نادیده ام کرده باشم.

جدا از این، با گرد هم آوری پرسش و پاسخ ها و یادداشت ها و نوشته های پراکنده ام در این سال ها، می بینم که گنجینه بسیار گسترده ای از نوشته های دندانپزشکی همگانی، به زبان فارسی فراهم شده است که پیش از این جایی ندیده بودم.

بر آن هستم تا هر آن چه از این نوشته ها به دست مانده در این وبسایت گرد آوری کنم و زین پس نیز چونان گذشته، آماده دریافت پرسش ها و دیدگاه های دوستان گرامی و تلاش برای پاسخ گویی و راهنمایی در زمینه دانش دندانپزشکی همگانی و بهداشت دهان و دندان و دیگر دانستنی های نزدیک به کار خودم هستم.

از همکاران ام، و از همه ی دوستانی که دیدگاه، نوشته، جستار و آگاهی هایی در این زمینه ها دارند خواهش می کنم به من یاری کنند. نوشته هایی که فرستاده شود، به نام نویسنده و گرد آوری کننده و فرستنده آن چاپ خواهد شد.

خواهشم از دوستان نو و کهن ام این است که هرگاه پرسش یا گمانه ای در باره دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان و درمان های دندانپزشکی خود دارند در پرسیدن آن درنگ نکنند. پیشنهاد هایتان را برای بهبود این پایگاه نیز از ما دریغ نکنید.

دکتر یاشیل احدی مقدم
جراح، دندانپزشک

نوشته های منتشر شده در روزنامه های شرق و اعتماد را به فرمت پی دی اف از لینک های بالا بگیرید.

سالهایی که روزنامه های کاغذی رونقی داشتند، چند سال مهر دوستان روزنامه نگار در روزنامه های اعتماد، شرق و …، مرا بر آن داشته بود تا پیوسته نوشته هایی را برای چاپ بفرستم. ستونی داشتم به نام «از دندانپزشک بپرس» که پرسشهایی را که خوانندگان روزنامه و مخاطبین وبسایت من می فرستادند پاسخ می دادم. نوشته های چاپ شده را اینجا گرد هم آورده ام. این پرسش و پاسخ پس از آن نیز در رسانه های دیگر انجام می شد و هنوز هم هست. شما هم بپرسید پاسخ خواهم داد.